Tabor

Kraków od wielu lat inwestuje w zakup nowych autobusów i tramwajów. W efekcie MPK dysponuje dziś jednymi z najnowocześniejszych pojazdów w całej Polsce, a władze miasta nie ustają w wysiłkach stałego podnoszenia jakości przewozów. W planach są, bowiem kolejne zakupy taboru oraz rozwój innowacyjnych rozwiązań ułatwiających podróżowanie.

Kraków jest pierwszym polskim miastem, w którym do realizacji usług transportu publicznego wykorzystuje się wyłącznie tabor ekologiczny, spełniający normy emisji spalin co najmniej Euro 5. Jest to niezwykle ważne w związku z podejmowanymi działaniami na rzecz ochrony powietrza. Pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi uruchomiona została właśnie w Krakowie, dokładnie 29 kwietnia 2014 roku. Autobusy, które wtedy wyjechały z placu przy Barbakanie, do dziś wożą pasażerów z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego na trasie linii nr 154. To w Krakowie zaczęła także funkcjonować pierwsza w kraju stacja ładowania autobusów bezemisyjnych przez pantograf, a na krakowskie ulice wyjechał pierwszy autobus przegubowy z napędem elektrycznym – doświadczeniami z jego użytkowania stolica Małopolski dzieli się dziś z innymi miastami.

Działania miasta na rzecz środowiska zostały docenione przez Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego, który w 2018 roku przyznał prezydentowi Krakowa Jackowi Majchrowskiemu wyróżnienie „Lidera Transportu Publicznego” w kategorii Transport Ekologiczny.

Lider transportu publicznego

Za zakup taboru w mieście odpowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie (MPK S.A. w Krakowie). Po Krakowie jeżdżą autobusy, których modele uzyskały tytuł „Bus of the Year” w konkursie na najlepszy autobus miejski, są to autobusy elektryczne 12 metrowe marki Solaris (tytuł w 2017 roku) oraz autobusy miejskie Mercedes-Benz Citaro (tytuł w 2018 roku).

Gigantyczne zakupy

W latach 2016-2018 do Krakowa dostarczonych zostało prawie 350 autobusów o wartości niemal pół miliarda złotych. Wśród nich są również pojazdy elektryczne i hybrydowe, które wyróżnia innowacyjny design oraz komfort jazdy. Pasażerowie MPK S.A. mają do dyspozycji pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat do zakupu biletu, port USB do ładowania urządzeń mobilnych. Dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach zamontowane są specjalne platformy. Autobusy elektryczne nie muszą zjeżdżać do zajezdni, aby doładować baterie. Energia może być uzupełniana na stacjach ładowania pantografowego,   w przerwach pomiędzy kolejnymi kursami. Do podładowania wystarcza zaledwie kilkanaście minut.

Nowoczesne tramwaje

W perspektywie kilku najbliższych lat Kraków planuje wielomilionowe wydatki na rozwój komunikacji miejskiej, budowę nowych torowisk oraz wymianę taboru tramwajowego.  W 2018  roku podpisano umowy na dostawę 50 sztuk nowych tramwajów z konsorcjum firm Stadler Polska i Solaris Bus&Coach. W tym samym roku MPK S.A w Krakowie  ogłosiło również dialog techniczny w sprawie zamówienia 60 niskopodłogowych przegubowych wagonów tramwajowych (szacowna wartość kontraktu to 550 mln zł). W latach 2020-2023 do Karkowa może więc zostać dostarczonych aż 110 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Będą to pojazdy o długości  od 30 do 35 metrów, w których jednorazowo będzie mogło podróżować około 220 osób. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty kartą lub monetami, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje niskopodłogowe zapewnią większy komfort pasażerom, szczególnie osobom niepełnosprawnym, starszym czy rodzicom z dziećmi.

Nowe sposoby zasilania

Pierwsze nowe tramwaje pojawią się w Krakowie w 2020 roku w Krakowie. W sumie będzie ich 50. Dwa wagony z tej dostawy będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku około 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie idealnie sprawdzi się np. w sytuacjach awaryjnych i braku energii w sieci trakcyjnej.  Tramwaje będą miały szersze niż w zamawianych do tej pory pojazdach drzwi – 1,4 m – co powinno przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach i podnieść tempo przejazdu. Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, które będą minimalizować skutki kolizji z innymi pojazdami.

MPK S.A. cały czas testuje nowe rozwiązania, które są przyjazne dla środowiska. To dlatego w 2018 roku mieszkańcy Krakowa mogli korzystać z automatu biletowego zasilanego energią słoneczną, który był zamontowany przy skrzyżowaniu ulic Komuny Paryskiej i Zawiłej. Jeśli doświadczenia z jego używania okażą się pozytywne na ulicach pojawi się więcej tego rodzaju urządzeń.

 

źródło: MPK S.A. w Krakowie