27.07.2022
Proces przygotowania założeń Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej (SUMP) wkroczył w etap opracowywania pakietów działań wdrożeniowych realizujących założenia planu. Opracowano 5 pakietów działań przyporządkowanych do celów głównych SUMP.
Czym jest Pakiet Działań?
Pakiet działań stanowi połączenie uzupełniających się, dobrze skoordynowanych działań. Umożliwia on skuteczniejsze rozwiązywanie konkretnych problemów niż pojedyncze, samodzielne działania, a także pozwala na sprawne pokonywanie przeszkód w ich wdrażaniu.
Przykładem pakietu działań zachęcających do korzystania z komunikacji zbiorowej może być połączenie opłat parkingowych ze środkami promującymi rozwiązania alternatywne, tj.: ulepszone usługi autobusowe.
5 celów – 5 pakietów – 5 działań
Pakiety działań przygotowywane są dla każdego z 5 celów dokumentu, a każdy poszczególny pakiet obejmuje 5 działań, które najlepiej realizują ich założenia. Pakiety działań na ten moment należy traktować jako propozycję, która będzie podlegać dalszym pracom.
PAKIET 1: ORGANIZACJA I PROMOCJA
PAKIET 2: EFEKTYWNOŚĆ
PAKIET 3: BEZPIECZEŃSTWO
PAKIET 4: JAKOŚĆ ŻYCIA I PRZESTRZEŃ PUBLICZNA
PAKIET 5: LOGISTYKA
Generowanie pakietów
– W naszych pracach w dużym stopniu wspieramy się generatorem opcji działań KonSULT. To narzędzie online pozwala użytkownikom na identyfikację tych działań, które pasują do danej sytuacji. Poprzez definiowanie celów czy też problemów zidentyfikowanych na obszarze Metropolii, narzucamy pewne ramy, a generator stara się jak najlepiej zasugerować możliwe działania działania i właśnie ich pakiety – mówi Tomasz Zwoliński, Główny Specjalista w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK.
Kolejne kroki
Opracowanie pakietów działań realizowane jest w ramach działań grupy roboczej przy zaangażowaniu kluczowych interesariuszy. – Wybór konkretnych pakietów działań powinien opierać się na dyskusji z kluczowymi interesariuszami, przejrzystej ocenie działań pod kątem realności ich wdrożenia, a jednocześnie wkładu w realizację założonych celów – podkreśla Tomasz Zwoliński. – Powinno się także uwzględniać doświadczenia z innych miast czy obszarów metropolitalnych. Te dyskusje, w połączeniu, jak mamy nadzieję, z dogłębną analizą „świeżych” wyników kompleksowych badań ruchu, wciąż przed nami – dodaje. W efekcie realizowanych prac opracowane zostaną pakiety działań do realizacji, wpisujące się w założenia SUMP, a następnie projekty w zakresie zrównoważonej mobilności, które mogą uzyskać finansowanie w ramach nowej perspektywy finansowej.
Przykład Miasta Krakowa
Jak zauważa Tomasz Zwoliński, obecne wytyczne dot. tworzenia SUMP przywołują w ramach pakietowania działań przykład Krakowa, który traktuje politykę zarządzania parkowaniem jako środek przyczyniający się do realizacji niektórych szerszych celów – takich jak poprawa jakości powietrza i zmniejszenie zatorów komunikacyjnych, a nie tylko jako odpowiedź na kwestie związane z parkowaniem. Miasto Kraków łączy wdrażanie działań związanych z parkowaniem (np. ograniczanie liczby miejsc parkingowych) z działaniami mającymi zmniejszyć natężenie ruchu (np. strefa ograniczonego ruchu) i rozwojem transportu publicznego (np. integracja usług transportu publicznego).